zaterdag 8 januari 2011

Melachrino


Onlangs kwam ik in het bezit van een blikken doosje (13,5 x 10,5 x 3 cm), met op de bovenkant (onder andere) de woorden: "Cigarettes M. Melachrino & Co".  Objectieve waarde heeft het niet, subjectieve des te meer : ik zou het voor de Mona Lisa niet willen ruilen, zelfs al is het een beetje gehavend !  In het ouderlijk huis waar ik mijn kinderjaren doorbracht, werd dit doosje gebruikt om het "klein geld" (het wisselgeld) in te bewaren : de zilverkleurige muntjes van vijf en één frank, de koperen van een halve frank (met een mijnwerkershoofd op), en de vaal-blauwe van 25 centiemen (met een gaatje in het midden).  Het doosje stond in de bovenste lade van de wit-blauwe keukenkast : daarin lagen ook de spaarzegeltjes die men bij de kruidenier kreeg, en het boekje waarin die geplakt moesten worden.
In de nieuwe "villa" die mijn ouders (en ik) anno 1964 betrokken, en waar een ingebouwde keuken was (een "Amerikaanse keuken" heette dat toen), verhuisde het "Melachrino"-doosje, samen met de wit-blauwe keukenkast, naar de bergplaats ("het kot").  Ik kan me niet herinneren dat het daar nog intens gebruikt werd, iets wat in ons "oude huis" zeker het geval was !  Na de dood van mijn moeder in 2009 is het interieur van wijlen mijn ouders genadeloos afgebroken, en is het "Melachrino"-doosje bij mij terecht gekomen, als een relict van werelden die ik voorgoed verloren heb : die van mijn jeugd en die van een ouderlijke thuis.
Voor de aardigheid ben ik eens op de naam "Melachrino" gaan "google-n".  Eerst leidde de zoekterm "Melanchrino" me naar de Engelse muzikant, componist en orkestleider George Melachrino (1909-1965) : een talentvol man ongetwijfeld, die aangename muziek maakte, maar een verkeerd spoor natuurlijk.  Het toevoegen van  het woord "cigarettes" bracht me waar ik wezen moest : op de (kwaliteitsvolle) website van een Amerikaans-Joodse madam, waar ik leerde dat het ging om destijds zeer gereputeerde Egyptische luxe-sigaretten, die over de hele wereld werden verkocht (het deksel van het doosje maakt het internationaal karakter van deze sigaret overigens ten overvloede duidelijk).  Het hele Melachrino-verhaal lijkt terug te gaan op een zekere Militiades Melachrino (vandaar die "M" op het doosje), een Egyptische rookwarenproducent uit de late 19de eeuw...  "The cigarette boxes and tins were very colourful and stylish" lees ik nog, en ja, dat wordt door mijn "Melachrino"-doosje geheel bevestigd (1). 


(1) Internet (www), website Women's Lens,
http://womenslens.blogspot.com/, geraadpleegd december 2010.